SEM to termin będący skrótem od angielskich słów Search Engine Marketing, a oznaczający ni mniej ni więcej tylko – marketing w wyszukiwarkach internetowych. Pod pojęciem marketingu w wyszukiwarce rozumiane są tutaj działania w zakresie optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, pozycjonowanie stron czy prowadzenie kampanii AdWords. Na rynku pojawiają się też wyspecjalizowane agencje zajmujące się działaniami SEM, takie jak – Brandbay.
Tego typu agencje podejmując współpracę z klientem najczęściej rozpoczynają od przeprowadzenia optymalizacji strony. Co kryje się pod tym terminem? To szereg działań, które mają sprawić, że roboty Google będą częściej odwiedzały stronę i będą traktowały ją jako przyjazną, a co za tym idzie będzie ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Przykładem działań podejmowanych w ramach optymalizacji strony jest przygotowanie dla niej wersji mobilnej, optymalizacja zdjęć, tak by nie spowalniały one czasu ładowania się strony, weryfikacja strony pod kątem prawidłowości kodu, czy wreszcie przygotowanie unikatowych tekstów o określonej długości. Z angielskiego takie działania określa się skrótem SEO.
W Polsce termin SEO używany jest jako synonim działań zmierzających do wypozycjonowania strony, tak by zajmowała ona miejsce w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Siłą rzeczy, aby to osiągnąć specjaliści od pozycjonowania w pierwszym kroku muszą zoptymalizować stronę www. Dodają wówczas również słowa kluczowe, na które strona ma być pozycjonowana w wyszukiwarce. Następnie zaczyna się proces pozyskiwania linków, czy działania, które sprawią, że do strony, która ma być wysoko w wyszukiwarce będzie prowadziło wiele, wysokiej jakości linków. Dzięki temu pozycja strony w wyszukiwarce powinna się podnosić.
Do działań SEM zaliczane są także czynności związane z prowadzeniem kampanii AdWords. Jest to narzędzie udostępniane przez Google, w ramach którego odpłatnie można sprawić, że strona www, będzie wyświetlała się na jednym z trzech pierwszych lub trzech ostatnich miejsc w wynikach wyszukiwania. Kampania linków sponsorowanych ma tę przewagę nad pozycjonowaniem, że jej efekty są niemal natychmiastowe, natomiast wadą jest to, że linki są oznaczone jako sponsorowane, przez co część klientów z nich nie korzysta. Kampania AdWords to w chwili obecnej nie tylko reklama tekstowa, ale także szereg innych formatów reklamowych począwszy od reklam graficznych, przez reklamy w serwisie YouTube, po reklamy w aplikacjach mobilnych. Tak szeroki spektrum kampanii AdWords sprawia, że jest ona coraz chętniej wykorzystywana przez reklamodawców.
Działania SEM, czyli szeroko pojęty marketing w wyszukiwarce to działania niezwykle opłacalne, bowiem pozwalają uzyskać szeroki dostęp do potencjalnych konsumentów, przy stosunkowo niewielkich nakładach (gdy przyrównać je np. do kosztów emisji spotu w telewizji). W tym kontekście nie dziwi, że SEM zyskuje sobie coraz większą popularności i jest coraz chętniej wykorzystywane przez marketingowców.